Två miljoner svenskar: “Jag kämpar för att få månaden att gå ihop”

Anyfin AB17 november 2022

Två miljoner svenskar: “Jag kämpar för att få månaden att gå ihop”

Enligt en ny opinionsundersökning från YouGov, som genomförts på uppdrag av ekonomiappen Anyfin, visar att allt fler påverkas av det globala ekonomiska läget. Situationen är så ansträngd att fler än två miljoner svenskar inte längre kan spara pengar överhuvudtaget och lika många kämpar för att få månaden att gå ihop.

• 20 % av svenskarna kan inte spara överhuvudtaget
  • 21 % kämpar för att få månaden att gå ihop
  • 79 % uppger att den nuvarande globala ekonomiska situationen påverkar deras ekonomiska val
  • 10 % av svenskarna har tvingats köpa essentiella varor som mat och hygienartiklar på kredit för att kunna betala sina räkningar

Det ekonomiska landskapet är i massiv förändring när priserna stiger på alltifrån matvaror till el och bränsle. Detta är något som påverkat våra vardagliga val för att bibehålla storleken på plånboken. En opinionsundersökning från YouGov har på uppdrag av ekonomiappen Anyfin tagit reda på hur vi förhåller oss till det rådande ekonomiska klimatet.

Fyra av fem svenskar, har på något sätt att påverkats av bland annat den rådande ekonomiska situationen – en ökning med 9 procentenheter på de senaste tre månaderna. Hälften av svenskarna (49 %) menar att de är mer oroliga över sin privatekonomi än tidigare på grund av den rådande globala ekonomiska situationen då vi påverkats av inflation, kriget i Ukraina, energikostnad, stigande räntor bland annat.

“Att svenskarna oroar sig för sin ekonomi är ingen nyhet. Men med dessa siffror kan vi konstatera att läget har förvärrats och dessvärre kan komma att bli ännu värre. Många av siffrorna är för mig oroväckande, i synnerhet att en av tio svenskar har tvingats köpa essentiella varor på kredit för att kunna betala sina räkningar i slutet på månaden”, säger Joel Fransson, ekonomihälsoexpert på Anyfin.

Hela 21 % av de tillfrågade nämner att de kämpar för att få var månad att gå ihop ekonomiskt – och att spara är inte längre aktuellt för många. Rapporten avslöjar att var femte svensk numera inte kan spara pengar överhuvudtaget och att tre av tio (28 %) svenskar unnar sig inte längre någonting.

Detta gör att svenskarnas konsumtionsbeteenden förändras. Undersökningen visar att varannan svensk tänker till innan de köper någonting, en ökning om 14 procentenheter då siffran låg på 36 % för tre månader sedan. Nästan en tredjedel (29 %) uppger att de inte har råd att ha den samma livsstil som de haft tidigare. 10 % menar att de blivit tvungna att köpa essentiella varor på kredit, såsom mat och hygienartiklar.

Johanna Eklund