Oro, stress och skam – Var fjärde svensk mår psykiskt dåligt på grund av sina skulder

Anyfin AB27 september 2023

• 28 % uppger att deras skuld har ökat under de senaste 12 månaderna.
  • 20 % skäms över sina skulder.
  • 21 % har svårt att prata om sina skulder med vänner och familj.
  • 24 % säger att deras skulder har en negativ inverkan på deras psykiska hälsa.

Stockholm, 27 september 2023 - Den ökade skuldsättningen påverkar inte bara människors ekonomi, utan även svenskarnas hälsa. Det visar en ny undersökning från Yougov, på uppdrag av Anyfin, om svenskarnas ekonomiska hälsa.

Skulder påverkar inte bara plånboken utan även måendet. 20 % av svenskarna skäms över sina skulder och 21 % har svårt att prata med vänner och familj om sin situation. 24 % uppger dessutom att deras skulder påverkar deras psykiska hälsa negativt och gör att de känner sig oroliga, stressade eller ångestfyllda.

Mer än en fjärdedel (27 %) av svenskarna uppger att de har svårt att få ekonomin att gå ihop eftersom deras utgifter normalt är större än deras inkomst. För 36 % är situationen så ansträngd att de inte kan betala en utgift över 10 000 kronor utan att ta en kredit eller låna av vänner eller familj. Avsaknaden av en buffert kan alltså vara en anledning till att man tar ett nytt lån. Dessutom uppger 28 % att deras skuld har ökat de senaste 12 månaderna.

“Bevisligen är det många svenskar som inte vågar prata med familj eller vänner om sin ekonomiska situation, vilket leder till att man känner sig ensam med sina skulder. För att minska stressen, oron och ångesten som skuldsättning leder till behöver vi först och främst bryta stigmat och börja prata om det”, säger Felix Sjöholm, ekonomihälsoexpert på Anyfin.

Om studien

Undersökningen skapades av YouGovs analysinstitut på uppdrag av Anyfin. 1009 svenskar i åldrarna 18-54 intervjuades genom CAWI metoden under perioden 24 juli 2023 – 3 augusti 2023. Data vägdes efter parametrarna kön, ålder och geografi utifrån en idealvägning av Statistiska Centralbyrån. Detta så att resultaten är representativa för befolkningen i förhållande till ovan nämnda målgrupp.

Om Anyfin

Anyfin är ett fintech-bolag med visionen att förbättra den finansiella hälsan och revolutionera konsumentens hantering av skulder. Utöver att sänka kostnaden på befintliga lån och krediter, erbjuder appen en skuldöversikt som ger dig med flera olika lån insikt i hur du kan betala av mer effektivt. Bolaget grundades 2017 av Mikael Hussain, Sven Perkmann och Filip Polhem, som tillsammans har över två decenniers erfarenhet från teknikjättar som Klarna, Spotify och iZettle. Anyfin är för närvarande verksamt på hemmamarknaden Sverige samt i Tyskland, Finland och Norge.

Katharina Hardt
katharina@anyfin.com