Många mår dåligt över ekonomin — nu lanserar vi ett Budget Bootcamp — som hjälper dig komma i finansiell form

Anyfin AB19 oktober 2020

Nästan en tredjedel av svenskarna är oroade över sin privatekonomi

• leder till stress, sömnsvårigheter och ont i magen
  • drygt en fjärdedel vill inte prata om det med familj och vänner

Stockholm, 19 oktober 2020: Att prata finansiell ohälsa är högst aktuellt och som ett steg i att förstå den ekonomiska folkhälsan har ekonomiappen Anyfin genomfört en undersökning. De färska siffrorna visar bland annat att nästan en tredjedel av svenskarna är oroade över sin privatekonomi och en av fyra uppger att deras privatekonomi påverkar deras hälsa negativt i form av stress, sömnsvårigheter och ont i magen. Dessutom tycker var fjärde svensk att det är jobbigt att prata om sin ekonomi.

“Det är hög tid att vi tar svenskarnas finansiella ohälsa på allvar” säger Björn Hedensjö, legitimerad psykolog, författare och tidigare ekonomijournalist.

Under en tid har alarmerande siffror rapporteras när det kommer till svenskarnas skuldsättning. Enligt SCB ökade konsumtionslån med 8,3% till dryga 250 miljarder kronor under 2019, och de obetalda skulderna hos Kronofogden på konsumtionslån ökar kraftigt där det totala skuldbeloppet sedan 2017 har fördubblats.

Anyfins undersökning, genomförd av YouGov, visar på en tydlig koppling mellan finansiell ohälsa och konsumentkrediter. Av de som oroar sig över sin privatekonomi har mer än hälften konsumentkrediter och var femte svensk säger också att de ibland gör ett köp online med faktura, delbetalning eller kreditkort trots att de inte borde.

”Det finns mycket i vårt samhälle som uppmuntrar till mer konsumtion, och rent psykologiskt har vi svårt att stå emot dessa uppmaningar eftersom de appellerar till våra känslor. Vårt sug efter kortsiktiga belöningar och önskan att passa in i gruppen kan vara bidragande faktorer till att vi konsumerar över våra tillgångar, vilket undersökningen visar har en negativ effekt på vårt psykiska välbefinnande”, säger Björn Hedensjö.

Undersökningen visar vidare att det råder en tystnadskultur kring ämnet där en av fyra tycker det är jobbigt att prata om sin ekonomi och drygt en fjärdedel pratar inte alls om det med sin familj och sina vänner.

”Att det finns en tystnadskultur kopplat till privatekonomi bidrar till ett ännu större stigma. Precis som psykisk ohälsa under senare år har blivit något vi pratar mer öppet om, tror jag att vi skulle vinna på att vara mer transparenta och dela med oss av oro och stress kopplat till vår ekonomiska situation”, fortsätter Björn Hedensjö.

Som ett svar på undersökningen tar Anyfin tillsammans med Björn Hedensjö nästa steg för att bidra till en sundare ekonomisk hälsa med initiativet Budget Bootcamp. Målet är att inspirera svenskar att komma i finansiell form. Under 28 dagar får man handfasta råd och tips från Björn för att få mer kontroll över sin ekonomi.

”Vi på Anyfin har under en lång tid sett hur osäkrade konsumentkrediter växt lavinartat och undersökningen visar tydligt att samhället, branschen och vi som bolag behöver göra mer för att påverka den ekonomiska folkhälsan i rätt riktning. Därför lanserar vi nu tillsammans med Björn Hedensjö vårt initiativ Budget Bootcamp och hoppas att vi kan uppmuntra fler till att våga prata om sin ekonomiska situation och genom det öka sin finansiella form”, säger Mikael Hussain, medgrundare och vd på Anyfin.

Ytterligare resultat från undersökningen:

• Nästan 25% säger att deras privatekonomiska situation påverkar dem negativt, av dessa anger;
  • En majoritet, 9 av 10, att de upplever stress
  • Nästan hälften, 4 av 10, lider av sömnsvårigheter
  • 3 av 10 att de har ont i magen
  • 37% har eller har haft en kreditkortsskuld
  • 55% använder sig eller har använt sig av delbetalning
  • 40% har idag en konsumentkredit
  • 12% känner att de har dålig kontroll över sin privatekonomi
  • Närmare 63% har konsumentkrediter

Om undersökningen Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov under perioden 16–20 september 2020. Sammanlagt har 1012 intervjuer i en webbpanel genomförts med män och kvinnor i Sverige i åldern 18–54.

Om Budget Bootcamp Tillsammans med psykologen Björn Hedensjö lanserar Anyfin ett 28 dagars Budget Bootcamp. Målet är att inspirera svenskar att ta mer kontroll över sin ekonomi och komma i bättre finansiell form. Under 28 dagar får deltagarna ta del av smarta hacks och inspirerande videos med Björn. Träningsprogrammet finns tillgängligt i Anyfin-appen.

Johanna Eklund