Lista: Abonnemangen som avslutades mest under 2023

Anyfin AB13 december 2023

Lista: Abonnemangen som avslutades mest under 2023

Stockholm, 14 december 2023 – Det har varit ett tufft ekonomiskt år – och när svenskarna behöver spara in väljer många att skära ned på vissa fasta kostnader. Nu visar en årssammanställning från Anyfin vilka abonnemang som avslutats mest under 2023.

Räntorna fortsätter stiga, boende- och matkostnader skjuter i höjden – det råder ännu oroliga ekonomiska tider och svenskarna behöver prioritera sina utgifter. Många väljer då att avsluta sina abonnemang.

Fintechbolaget Anyfin lanserade under 2022 sin abonnemangstjänst, som innebär att användare kan se över och säga upp sina abonnemang och prenumerationer direkt i appen.

Det visar sig att det både är streaming, gym, ljudbokstjänster, gym och medlemsorganisationer som sägs upp mest. Här är de streamingtjänster och abonnemang som avslutats (procentuellt av alla uppsägningar i appen under 2023):

1. Fitness24Seven: 13.7 %
  2. Nextory: 11.6 %
  3. Hyresgästförening: 9.6 %
  4. Disney+: 9.1 %
  5. Viaplay: 8.1 %
  6. Nordic Wellness: 7.1 %
  7. Storytel: 7.0 %
  8. Discovery+: 6.1 %
  9. HBO Max: 6.0 %
  10. Netflix: 5.3 %

“2023 har varit ett tufft ekonomiskt år, inte minst för svenskarnas plånböcker. Vi ser därför att trenden att avsluta sina abonnemang kommer att fortsätta in i 2024 då det är ett smidigt sätt att spara in några hundralappar”, säger Felix Sjöholm, ekonomihälsoexpert på Anyfin.

Anyfins ekonomihälsoexpert Felix Sjöholm är utbildad civilekonom vid Handelshögskolan vid Göteborgs universitet och tidigare klientansvarig samt analytiker på olika bolag inom finansbranschen.

Om Anyfin

Anyfin är ett fintech-bolag med visionen att förbättra den finansiella hälsan och revolutionera konsumentens hantering av skulder. Utöver att sänka kostnaden på befintliga lån och krediter, erbjuder appen en skuldöversikt som ger dig med flera olika lån insikt i hur du kan betala av mer effektivt. Bolaget grundades 2017 av Mikael Hussain, Sven Perkmann och Filip Polhem, som tillsammans har över två decenniers erfarenhet från teknikjättar som Klarna, Spotify och iZettle. Anyfin är för närvarande verksamt på hemmamarknaden Sverige samt i Tyskland, Finland och Norge.