Fintechbolagen Anyfin och Minna Technologies i samarbete – ska göra det enkelt för konsument att skära ned på onödiga kostnader

Anyfin AB25 maj 2022

25-05-2022: Inflation, stigande boräntor och skenande elräkningar slår hårt mot hushållen. Många spås få mellan 500 kr till flera tusenlappar mindre att spendera i månaden. För första gången på 10 år tappar en av de största streamingjättarna i antalet abonnenter.

Svenskgrundade Anyfin hjälper privatpersoner att förstå och förbättra sin ekonomi och verkar i Sverige, Finland, Tyskland och lanserade nyligen även i Norge. Minna Technologies, grundat i Göteborg 2016, hjälper banker att leverera ett smidigt verktyg för sina kunder att enkelt hantera sina prenumerationer. Minna står också bakom appen Mina Tjänster, en kostnadsfri app för konsumenter, som liksom Anyfin ger användaren bättre koll på sina abonnemangskostnader. De två techbolagen inleder nu ett samarbete.

Nära 4 av 10 svenskar tycker att det är svårt att hålla koll på sina abonnemang och streamingtjänster och vet därmed inte hur mycket av månadens totala budget som går till dessa. Fintechbolaget Anyfin lanserade 2020 tjänsten “Abonnemang” som hittills hjälpt 150 000 användare att få översikt över sina streamingtjänster och abonnemang. Nu teamar Anyfin upp med Minna Technologies för att göra det ännu enklare att avsluta de prenumerationer som man faktiskt inte behöver direkt i appen, och därmed skära ned på onödiga kostnader.

Genom att integrera Mina Tjänsters teknologi kan Anyfin nu erbjuda för konsument hantera sina abonnemang och streamingtjänster direkt i appen. Med hjälp av Mobilt BankID hittar appen alla abonnemang och återkommande kostnader och visar dem i en tydlig översikt, och du kan enkelt säga upp abonnemang du inte vill ha kvar – allt med några enkla klick.

Som ett led Minna Technologies långsiktiga strategi att bygga lösningar för att hjälpa banker och andra fintech-aktörer med prenumerationshantering kommer befintliga användare av Mina Tjänster fortsättningsvis att erbjudas möjlighet att använda funktionaliteten via Anyfin.

“Vi på Anyfin strävar alltid efter att utveckla och erbjuda tjänster som hjälper våra användare att förstå och förbättra sin ekonomi. De senaste åren har prenumerationstjänster exploderat, samtidigt gör den stigande inflationen det mer relevant än någonsin för hushållen att faktiskt se över sina månatliga kostnader. Genom att integrera Mina Tjänster i vår app kommer vi att kunna erbjuda det absolut smartaste och enklaste sättet att snabbt skära ned på onödiga utgifter - utan att behöva komma ihåg olika lösenord eller skickas runt till andra hemsidor”, säger Mikael Hussain, vd, Anyfin.

“Vår ambition är att hjälpa konsumenter hantera sin privatekonomi och ökade levnadskostnader. Genom samarbetetet med Anyfin där vi kombinerar vår funktionalitet möjliggör vi den enkelhet som behövs på marknaden. Jag ser fram emot att se det värde som vår marknadsledande tjänst för att hantera abonnemang och prenumerationer kommer att möjliggöra tillsammans med Anyfins tjänster från insikt till handling.” säger Joakim Sjöblom, vd, Minna Technologies.

Tjänsten “Fasta kostnader” är gratis och finns tillgänglig från och med 25 maj i Anyfin-appen.

Johanna Eklund