Fintech-bolaget Anyfin tar in 47 miljoner kronor från Accel och Northzone för att hjälpa konsumenter sänka räntekostnaderna

Anyfin AB12 februari 2018

Stockholm och London, 21 februari 2018: Stockholmsbolaget Anyfin, som hjälper konsumenter att sänka sina lånekostnader med en bild, meddelar idag att dom tagit in 47 miljoner SEK i en A-runda från VC-fonderna Accel och Northzone. Global Founders Capital och ängelinvesterare bestående av internationella Fintech-entreprenörer och erfarna finansprofiler investerar också i rundan.

När konsumenter tar nya lån och krediter har långivaren oftast väldigt lite information om den nya låntagaren och dennes betalningshistorik. I många fall har långivarna också monopol i sina försäljningskanaler för delbetalningar och kreditkort. Resultatet blir att många konsumenter betalar för mycket för sina krediter, och att omfinansiera lån genom banker eller låneförmedlare kräver mycket pappersarbete och kan ta flera veckor.

Genom att använda sig av teknik baserad på AI, erbjuder Anyfin konsumenter att omfinansiera sina lån på bara några sekunder med en bild på fakturan. Bilden skickas till Anyfin via SMS, web, email eller Facebook Messenger, och bolaget svarar med ett erbjudande att omfinansiera krediten till en lägre kostnad. Med ett klick tackar kunden ja, och Anyfin hanterar all administration och betalar av det tidigare lånet. Förutom den sänkta räntan är längden och de övriga villkoren samma som tidigare.

Mikael Hussain, Grundare och VD av Anyfin kommenterar: “Konsumenter betalar alldeles för mycket för sina krediter idag. Den effektiva årsräntan ligger ofta på mer än 25% för avbetalningar och kreditkort, och det gäller även för kunder med mycket god kreditvärdighet. Vi vill bygga ett bolag som står på konsumenternas sida, med en produkt som är enkel att använda. Anyfin gör det lätt att omfinansiera lån och sätter en ny standard för öppenhet, och möjligheten för konsumenter att betala den lägsta möjliga räntan. Med den nya investeringen kan vi nå ut till fler kunder som kan spara pengar med vår lösning.”

Marknaden för osäkrade konsumentkrediter uppgår till drygt 200 miljarder SEK i Sverige.* Investeringen kommer bolaget att använda för fortsatt tillväxt, partnerskap, nyanställningar och vidare produktutveckling.

Anyfin lanserades i november 2017. Grundarna Filip Polhem, Mikael Hussain och Sven Perkmann vill skapa en användarvänlig tjänst som står på konsumenternas sida. Dom har alla bred erfarenhet inom teknik och finansiella tjänster, och har tidigare haft ledande roller inom tech-giganterna Klarna, iZettle och Spotify.

Seth Pierrepont från Accel går in i bolagets styrelse. Han kommenterar: ”Vi blev snabbt imponerade av Anyfin-grundarna och deras vision att bygga ett bolag som står på konsumenternas sida. Med deras kunskap av kreditmarknaden och expertis inom finansiella tjänster har dom byggt ett kraftfullt och enkelt alternativ för att förbättra konsumenters kreditkostnader i Europa.”

Christoffer Norman på Northzone kommenterar: ”Anyfins lösning råder bot på ett stort problem för konsumenter idag. Vi är stolta att gå in som investerare och ser fram emot att följa teamet på deras resa att ge fler konsumenter tillgång till bättre villkor på sina lån.”

Presskontakt Johanna Eklund