Ekonomihälsoexperten tipsar: Så överlever du årets fattigaste veckor

Anyfin AB20 januari 2024

Ekonomihälsoexperten tipsar: Så överlever du årets fattigaste veckor

Stockholm, 21 januari 2024 – December var dyrt, och nu kan det kännas orimligt långt kvar till löning. Hur ska man tänka för att klara ekonomin lite bättre under årets fattigaste veckor? Felix Sjöholm, ekonomihälsoexpert på Anyfin, ger sina 7 bästa tips.

Prioritera rätt

Betala dina viktigaste kostnader först: hyra, el, hemförsäkring och a-kassa. Kanske sätt undan en liten matpott också så du vet att det räcker hela månaden.

Om du inte kan betala

Ring den du inte kan betala till och förklara situationen. Många gånger går saker att lösa. Viktigast här är att inte stoppa huvudet i sanden.

Köpstopp

Köp bara sånt du absolut behöver under januari och februari. Nya kläder, prylar och köpkaffe kan vänta till senare.

Stå emot frestelsen

Avregistrera dig från olika nyhetsbrev som lockar med erbjudanden och minska risken för impulsköp.

Var ärlig med dina kompisar

Det är faktiskt fullkomligt normalt att inte ha råd att gå på restaurang eller café eller andra aktiviteter som kostar pengar. Många kan nog känna igen sig, särskilt i det här ekonomiska läget.

Sälj något

Början på året är den bästa månaden för att rensa hemma. Det är ju så skönt med en nystart, eller hur? Ta en runda på vinden, i källaren eller i garderoben. Det finns säkert saker som du inte använder.

Prioritera dina skulder

Om du har lån, delbetalningar eller räntebärande kreditkortsfakturor: prioritera att betala av lånen med högst ränta först. Då slipper du lägga onödigt mycket pengar på ränta. Testa även om du kan omförhandla villkoren och sänka kostnaderna på dina befintliga lån.

Anyfins ekonomihälsoexpert Felix Sjöholm är utbildad civilekonom vid Handelshögskolan vid Göteborgs universitet och tidigare klientansvarig samt analytiker på olika bolag inom finansbranschen.

Om Anyfin

Anyfin lanserades år 2017 av Mikael Hussain, Sven Perkmann och Filip Polhem. Tillsammans besitter trion gedigen erfarenhet från att bygga några av Sveriges ledande teknologiska framgångssagor såsom Klarna, Spotify och iZettle. Under resan med Anyfin har de fortsatt att omge sig av experter inom design, programmering, artificiell intelligens (AI) och kreditrådgivning.