Anyfin AB16 mars 2021

Det svenska Fintech-bolaget Anyfin expanderar sin verksamhet till Tyskland, som blir företagets tredje marknad efter Sverige och Finland. Nu fortsätter bolaget sin kamp för att förbättra människors finansiella hälsa även utanför Nordens gränser.

Anyfin grundades 2017 och har sedan dess utvecklat en ekonomiapp som hjälper människor att förbättra sin finansiella hälsa. Bolagets mest populära tjänst använder artificiell intelligens (AI) och individuella kreditprövningar för att göra det möjligt att sänka räntan på befintliga delbetalningar, kreditkort och privatlån. Anyfins målsättning är att ingen ska betala onödigt höga räntor samt att hjälpa sina kunder att bli skuldfria snabbare. Företaget ger inte ut några nya lån som ökar kundens räntekostnader och förlänger heller aldrig sina kunders befintliga återbetalningsplan. Anyfins kunder har i snitt sänkt sin effektiva ränta med 64 procent, vilket motsvarar framtida besparingar om över 100 miljoner kronor.

– Då vi har sett en stark tillväxt kombinerat med en väldigt hög kundnöjdhet i Sverige och Finland, ser vi tyska marknaden som ett naturligt nästa steg för Anyfin. Vi ser stor potential då konsumenters vilja att förbättra sin privatekonomi och finansiella hälsa är minst lika stor i Tyskland som i Sverige och Finland, säger Mikael Hussain, VD på Anyfin.

Anyfin har listats som ett av de hetaste startup-bolagen i Stockholm av tidningen Wired samt vunnit SUP46s utmärkelse “Startup team of the Year”. I maj 2020 stängde Anyfin sin B-runda ledd av EQT Ventures på 300 miljoner SEK. Utöver EQT Ventures deltog även tidigare ägare Accel, Northzone, Global Founders Capital (“GFC”) och Fintech Collective i B-rundan.

Anyfin:

• Grundat 2017 av Mikael Hussain, Filip Polhem och Sven Perkmann.
  • I maj 2020 stängde Anyfin sin B-runda ledd av EQT Ventures på 300 miljoner SEK.
  • Anyfin har idag över 100 000 appnedladdningar.
  • Anyfin har i genomsnitt sänkt sina svenska och finska kunders effektiva räntor med 64%.

Presskontakt Johanna Eklund