Ny undersøkelse: 90 % har ikke lært om privatøkonomi på skolen

Anyfin AB18. oktober 2023

Ny undersøkelse: 90 % har ikke lært om privatøkonomi på skolen
  • 10 % av nordmenn har fått sin kunnskap om privatøkonomi fra skolen.
  • 44 % mener at skolen er ansvarlig for å lære oss om privatøkonomi.
  • 34 % har fått sin kunnskap fra foreldrene eller familien sin.
  • 10 % har lært selv gjennom selvstudier.

Stockholm, 19 oktober 2023 – Få nordmenn (10 %) har fått sin kunnskap om privatøkonomi fra skolen. Samtidig mener 44 % at det er skolens hovedansvar å lære oss om økonomi. Dette viser en ny undersøkelse utført av Yougov på vegne av Anyfin, som omhandler nordmenns økonomiske helse.

Inflasjon, økende levekostnader og stigende renter - nordmenns økonomi er fortsatt anstrengt. 25 % oppgir at de har vanskeligheter med å få økonomien til å gå rundt hver måned, og 33 % oppgir at gjelden deres har økt det siste året. Samtidig skammer mange nordmenn seg over gjelden sin (24 %) og mange finner det vanskelig å snakke om situasjonen sin med venner og familie (24 %).

"Tallene i rapporten taler for seg selv - 90 % har ikke lært om privatøkonomi på skolen," sier Felix Sjöholm, økonomi-helse ekspert hos Anyfin. "I stedet må man selv søke etter informasjon, utdanne seg eller få kunnskap fra familien. Dette innebærer at kunnskapen blir ujevnt fordelt avhengig av økonomiske, geografiske og sosiale faktorer."

Mangel på økonomisk opplæring kan føre til impulsive kjøp, spesielt online hvor det er enkelt å handle for penger man ikke har - 37 % av nordmenn har noen gang angret på et online kjøp på grunn av måten det har påvirket økonomien deres på, og 17 % har en aktiv delbetaling akkurat nå, viser den samme undersøkelsen.

"Vi lever i en verden der penger bare er ett klikk unna." Når vi ikke bruker kontanter på samme måte som før, blir penger mer abstrakt, og det er lett å bruke mer enn økonomien tillater. Hvis man ikke har lært hva det innebærer å handle på kreditt, og hvilke konsekvenser det kan ha, er det lett å havne i en gjeldsspiral," fortsetter Felix Sjöholm.

Metode

Undersøkelsen ble gjort av YouGovs analyseinstitutt. 1005 nordmenn i alderen 18-54 ble intervjuet med CAWI-metoden mellom perioden 24 juli 2023 - 3 august 2023. Data ble vektet i henhold til kjønn, alder, og geografi basert på idealvekting fra Statistisk sentralbyrå. Dette for å sikre at resultatene er representative for befolkningen i forhold til den nevnte målgruppen ovenfor.

Om Anyfin

Anyfin er et fintech-selskap med mål om å forbedre økonomisk velferd og revolusjonere håndtering av forbrukergjeld. Med deres brukervennlige app tilbyr de effektive økonomiske produkter som gir forbrukere kontroll over sin daglige økonomi, for eksempel ved å følge opp alle lånene deres på ett sted og redusere kostnadene på høyrente kreditter. Selskapet ble grunnlagt i 2017 av Mikael Hussain, Sven Perkmann og Filip Polhem, som til sammen har over to tiår med erfaring fra teknologigiganter som Klarna, Spotify og iZettle. Anyfin er for øyeblikket aktive i sitt hjemmemarked, Sverige, samt Tyskland, Finland og Norge.

Katharina Hardt

katharina@anyfin.com

Norge

Anyfin AS, Tollbugata 8, 0152 Oslo. Org. nummer: 928176657 © 2024. Alle rettigheter forbeholdt.

Priseksempel

Eksempel forbrukslån: eff.rente 17,20%, 15.000 kr o/42 måneder, kostnad: 4,681 kr, Totalt: 19,681 kr. Du får bare et tilbud om du kan få en lavere rente på din eksisterende kreditt. Anyfin er en finansagent og samarbeider med Erik Penser Bank AB.

Det maksimale beløpet som kan refinansieres gjennom Anyfin er 200 000 kr. Løpetiden kan være minimum 1 måned og maksimalt 120 måneder, avhengig av nåværende løpetid. Den nominelle renten kan være minst 6,48 % og maksimalt 19,90 %. Den effektive renten kan være minst 6,68 % og maksimalt 22,01 %.