Kuukauden menot ylittävät tulot: arkea joka kolmannelle suomalaiselle

Anyfin AB20. lokakuuta 2023

Kuukauden menot ylittävät tulot: arkea joka kolmannelle suomalaiselle
  • 30 % suomalaisista kertoo velkojensa määrän kasvaneen viimeisen 12 kuukauden aikana.
  • Lähes kolmanneksella (32 %) kuukausittaiset menot ylittävät kuukausitulot.
  • 41 % ei pysty maksamaan yli 1000 € yllättävää menoerää lainaamatta rahaa perheeltä tai ystäviltä tai ottamatta uutta lainaa.
  • Vain 8 % yrittää madaltaa luottonsa kuluja ja kustannuksia.

Tukholma, 20. lokakuuta 2023 – Inflaatio on ollut korkealla tasolla jo yli vuoden ajan. Tämän myötä monessa suomalaisessa kodissa taloustilanne on edelleen jännittynyt. Tämä selviää suomalaisten taloudellisesta hyvinvoinnista tehdystä kyselytutkimuksesta, jonka fintech-yritys Anyfin teetti yhteistyössä tutkimusinstituutti YouGov:in kanssa.

Lähes joka kolmannella (32 %) suomalaisella kuukausittaiset menot ylittävät kuukausitulot. Kaksi viidestä suomalaisesta (41 %) kokee rahatilanteensa niin tiukaksi, etteivät he pysty maksamaan yli 1000 € yllättävää menoerää – ainakaan lainaamatta rahaa perheeltä tai ystäviltä tai ottamatta uutta luottoa. 30 % kertoo velkojensa määrän kasvaneen viimeisen 12 kuukauden aikana.

Kolme neljästä (76 %) vastaajasta yrittää pienentää menojaan päästäkseen omassa taloudessa taas voiton puolelle. Lähes kolmannes (32 %) myy omaisuuttaan. Vain 8 % suomalaisista kertoo olevansa halukas neuvottelemaan vastaavassa tilanteestaan luotoille ja lainoille parempia ehtoja.

‘’Luvut kertovat monen suomalaisen olevan taloudellisesti pulassa’’, sanoo taloudellisen hyvinvoinnin asiantuntija Felix Sjöholm Anyfiniltä. ‘’Voi olla vaikeaa pienentää menojaan, jos osa ihmisistä kamppailee jo valmiiksi toimeentulonsa kanssa. On huolestuttavaa, että vain murto-osa väestöstä pyrkii vertailemalla ja neuvottelemalla saamaan parempia ehtoja lainoilleen ja luotoilleen. Juuri näistä kuukausittaisista kuluista, jotka koostuvat koroista, takaisinmaksuerästä sekä muista kuluista, on mahdollista löytää säästöjä.’’

Tutkimusmenetelmä

Anyfinin teettämä kyselytutkimus toteutettiin yhteistyössä tutkimusinstituutti YouGov:in kanssa. Kyselyyn vastasi yli 4000 vastaajaa 4 eri maasta. Kysely toteutettiin 24.7.2023–3.8.2023 välillä ja kyselyyn vastasi yhteensä 1005 suomalaista vastaajaa. Tutkimus on toteutettu CAWI-menetelmän avulla. Tutkimus tullaan toteuttamaan kvartaaleittain ja kyselyyn osallistuu vähintään 1000 osallistujaa jokaista markkinaa (Suomi, Ruotsi, Norja ja Saksa) kohden.

Lisätietoa Anyfinistä

Anyfin on fintech-yritys, jonka tavoitteena on taloudellisen hyvinvoinnin edistäminen ja kulutusluottojen hallinnan mullistaminen. Anyfinin helppokäyttöinen sovellus tarjoaa kuluttajille tehokkaita työkaluja päivittäiseen taloudenhallintaan, mahdollistaen muun muassa kaikkien luottojen ja kiinteiden kulujen seuraamisen samasta paikasta, sekä korkeakorkoisten luottojen kustannusten madaltamisen. Mikael Hussain, Sven Perkmann ja Filip Polhem perustivat yrityksen vuonna 2017 työskenneltyään pitkään suurten teknologiayritysten kuten Klarnan, Spotifyn ja iZettlen parissa. Anyfin on tällä hetkellä toiminnassa kotimaansa Ruotsin lisäksi Saksan, Suomen ja Norjan markkinoilla.

Katharina Hardt
press@anyfin.com

Maa

Suomi

Anyfin AB filial i Finland, Bulevardi 21, 00120 Helsinki. Org. nummer: 3011348-7 © 2024 Anyfin AB filial i Finland on kulutusluottolaitos, joka toimii Finanssivalvonnan alaisena. Kaikki oikeudet pidätetään.

Laskuesimerkki

2000€ suuruinen jälleenrahoituslaina, jonka todellinen vuosikorko on 15,34%, takaisinmaksuaika 44 kuukautta, muut kulut 0€, ja maksuerien määrä 44, johtaa 58,73€ kuukausimaksuun. Lainan kokonaiskustannus on 2584€.

Myöntämiemme jälleenrahoitusluottojen summa on 10-30 000€ asiakasta kohden ja laina-aika voi olla 2-120 kuukautta, riippuen asiakkaan nykyisestä laina-ajasta. Luoton nimelliskorko on 6.48%-19.0%, todellinen vuosikorko on 6.68%-20.75% ja kuukausikulu 0€