Ekonomiappen Anyfin lanserar nya funktioner för en bättre privatekonomi

Anyfin AB -

Efter att ha hjälpt användare spara över 100 miljoner genom att omfinansiera dyra krediter, lanserar ekonomiappen Anyfin fyra nya verktyg för att öka den finansiella hälsan – däribland möjligheten att blockera köp på kredit.

I en undersökning på uppdrag av Finansinspektionen framkom att var femte hushåll inte får pengarna att räcka till under en eller flera månader per år. Samtidigt växer de svenska kreditskulderna lavinartat, och över 30 000 svenskar under 25 år har redan en skuld hos Kronofogden.

– Den ekonomiska ohälsan ökar i Sverige och utvecklingen med konsumentkrediter är särskilt oroväckande. När vi hjälpt våra användare att sänka räntan på dyra krediter har vi sett en stor efterfrågan på fler produkter för en bättre privatekonomi, säger Mikael Hussain, medgrundare och vd på Anyfin.

Bland de nya funktionerna i Anyfin-appen får användarna tillgång till en prognos av kommande utgifter fram till nästa lön som uppmuntrar dem att hushålla med pengarna under månaden och en överblick av återkommande kostnader som gör det enklare att upptäcka och avsluta prenumerationer som inte används. Anyfin ger dessutom sina användare möjligheten att blockera sig själva från att handla på kredit och ett lån på upp till 1 000 kronor som ett alternativ till dyra krediter om det behövs i slutet av månaden, helt utan ränta och avgifter.

– Många får helt enkelt inte lönen att räcka till idag, och då är det skrämmande enkelt och lockande att öka sin skuldsättning eller handla på kredit. Undersökningar visar att risken för personlig konkurs fördubblas när man tar dyra krediter fram till nästa lön. Att kunna blockera nätköp på kredit och ha tillgång till våra andra praktiska verktyg kommer förhoppningsvis motverka det här, säger Mikael Hussain.

Fyra nya funktioner i Anyfin-appen

Kreditblocken

Användare kan enkelt spärra sig själva från att välja kreditalternativ när de handlar. Kreditblocken fungerar idag för delbetalningar online, men kommer i framtiden även att inkludera andra typer av kreditprodukter.

Översikten

När en allt större del av privatkonsumtionen består av prenumerationstjänster, missar många vad de egentligen betalar för varje månad. Genom en bättre översikt av återkommande kostnader är det lättare att säga upp tjänster som man inte längre använder.

Prognosen

Baserat på personliga spenderingsmönster får Anyfins användare hjälp att förutse hur mycket pengar de kommer ha kvar i slutet av månaden. I de fall där man spenderar i ett högt tempo i förhållande till inkomsten, nudgas man att hushålla med pengarna för att klara hela månaden.

Bryggan

Många tar dyra snabblån med skräckräntor och snåriga villkor när pengarna sinar i slutet av månaden. Det vill Anyfin få stopp på. Därför kan man ansöka om ett mindre lån – en brygga – på upp till 1000 kronor, utan ränta eller avgifter, som automatiskt dras tillbaka efter lönen kommit den 28:e.

Besparingen blir 1 841 kr om ett lån på 13 000 kr flyttas till Anyfin vid följande exempel: Den rörliga räntan går från 18.88 % till 9.48% och den administrativa avgiften från 19 kr till 0 kr. Den nya månadskostnaden blir då 597 kr med 24 månaders återbetalningstid, den effektiva räntan blir 9.9% och det totala beloppet att återbetala 14 322 kr. Vi erbjuder alltid individuella räntor.

Anyfin AB, Drottninggatan 92, 111 36 Stockholm. Org. nummer: 559094-8005 © 2020 Anyfin AB är ett konsument­kreditinstitut och står under Finans­inspektionens tillsyn. Alla rättigheter reserverade.