Anyfin lanserar ny identitet och ompositionering av varumärket.

Anyfin AB -

Anyfin lanserar ny identitet och ompositionering av varumärket.

Det senaste året har Anyfin lanserat flera nya tjänster på sina marknader Sverige, Finland och Tyskland med syfte att hjälpa människor att ta kontroll över sin ekonomi. Nu har man även tagit fram en ny identitet för att ompositionera varumärket.

Anyfin har under det senaste året släppt flera tjänster i appen med syfte att låta användarna få en bättre uppsikt och kontroll över sin ekonomi. Exempelvis Månadsekonomi och Abonnemang ger dig som användare en överblick över återkommande kostnader, inkomster och utgifter, samt smarta prognoser så att du kan få hjälp att spendera precis som du vill spendera. Nu följer man upp utvecklingen av appen med att lansera en ny identitet. Syftet är att se till att kommunikationen ligger i linje med visionen om att vara ett mänskligare och mer personligt alternativ. En ekonomiapp som fortsätter utmana branschen och som finns där för att göra ditt ekonomiska liv lite enklare.

Den nya identiteten ska förstärka bilden av ett företag som genom teknik och empati tar fram rättvisa, värdefulla och innovativa verktyg. Det nya bildspråket placerar oss därför i vardagliga stunder, med användarna i centrum. De vi nu ser på hemsidan och i appen är riktiga kunder som delar sin syn på Anyfin och hur tjänsten har påverkat deras ekonomi. Anyfin-appen är en hjälpande hand i användarnas ekonomiska vardag och planering, och för att göra användarupplevelsen mer personlig får du nu välja din egna “Anyfin-färg” i appen. Detta går också hand i hand med de värdegrunder som kommer med den nya identiteten.

- Vi startade Anyfin för att vi tror på en enkel idé: det behövs bättre alternativ där ute. Alternativ som gör ekonomi – och hela livet – lite lättare. Så du kan fokusera på sånt du tycker är viktigt. I en bransch med många otydliga och dessutom ofta orimliga villkor vågar vi utmana gränserna. Den nya identiteten speglar just det, och visar att vi är stolta över vad vi gör, säger Mikael Hussain, VD på Anyfin.

Sedan Anyfin lanserades 2018 med tjänsten som sänker räntan på befintliga krediter, har syftet varit att utmana onödigt höga räntor och meningslösa avgifter och visa att det finns alternativ som faktiskt står på konsumentens sida. Budskapet har dessutom varit tydligt – lånekostnaden kan aldrig ökas genom en förlängd återbetalningstid och användarna uppmanas att betala av i snabbare takt om möjligt. Anyfin kan bara tjäna pengar när användarna sparar pengar. Hittills har Anyfin lyckats sänka över 55 000 kunders effektiva ränta med i snitt 64 %. Det motsvarar framtida besparingar på över 250 miljoner kronor (i snitt sparar en kund hos Anyfin 4 756 kronor i räntor och avgifter). Under 2020 lanserade Anyfin fem ytterligare gratistjänster i appen, som bland annat hjälper användarna att planera sin ekonomi, men också att blocka sig från att handla på kredit.

Den nya identiteten har tagits fram i samarbete med byrån Kurppa Hosk och Anyfins designavdelning.

Arbetsgrupp:
Anni Högfeldt, Marketing, Finland
Mareike Wienand, Business Development, Germany

Hämta appen

Anyfin AB, Drottninggatan 92, 111 36 Stockholm. Org. nummer: 559094-8005 © 2021 Anyfin AB är ett konsument­kreditinstitut och står under Finans­inspektionens tillsyn. Alla rättigheter reserverade.

Besparingen blir 1 783 kr om ett lån på 13 000 kr flyttas till Anyfin vid följande exempel: Rörliga räntan går från 18.88 % till 9.88 % och den administrativa avgiften från 19 kr till 0 kr. Den nya månadskostnaden blir då 599 kr med 24 månaders återbetalningstid, den effektiva räntan blir 10.34 % och det totala beloppet att återbetala 14 380 kr. Anyfin ger endast ut ett erbjudande om de kan förbättra din tidigare ränta. Anyfin kommer aldrig öka din totala lånekostnad genom att förlänga återbetalningstiden.

Det maximala beloppet som kan omfinansieras med Anyfin är 300 000 kr. Löptiden kan som kortast vara 1 månad och som längst 120 månader, beroende på den nuvarande löptid. Den nominella räntan kan som minst vara 3.95 % och som mest 19.90 %. Den effektiva räntan kan som minst vara 4.02% och som mest 22.01%.